Kuolemajärvi-juhla14.8.2005
 |
 |
| Juhlapuheen
piti Karjalan Liiton toiminnanjohtaja Hannu Kilpeläinen |
Heljä
Räty esitti kolme kaunista sävelmää huilulla.
|
 |

|
| Turun
kansantanssin ystävistä ryhmä Pro esitti kaksi
tanhusikermää. |
Musiikista
vastasi Raision VPK:n soittokunta. |
 |
Kuolemajärvi-juhla
14.8.2005
Tervehdyspuhe
Erja Tikka
|
Hyvät
kuolemajärveläiset ja kuolemajärveläisten
ystävät, tervetuloa Kuolemajärvi-juhlaan
!
"On tauonnut talvi ja tuiskut, kevät tullut jo
on Karjalaan.
On rannoilta häipyneet tyrskyt, siit iloitsee metsät
ja maa,
pellot ja niityt nyt herää, sielt nousevi kukkien
vyö.
Lintujen laulu myös helää, sitä kuuntelee
vaikka ois yö.
Kun laulelut lehdoissa kaikaa ja kunnaat sit kuuntelee
myös soittelot rannoilla raikaa, sitä hongatkin
myötäelee.
Tuuli tuo puistoissa huokaa ja rannoilla käkönen
soi.
Tää on kuin ain olis juhlaa ja yötä
ei ollenkaan ois."Tämä Esko Lavosen sanoittama
ja V. Karjalaisen säveltämä kaunis valssi
kuvaa hyvin tunnelmia kesäkuun alussa, kun olin mukana
Kuolemajärvi-säätiön ja Turun Kuolemajärvi-kerhon
retkellä Kannakselle ja Kuolemajärvelle. Matikaisen
Pentillä olivat laulun sanat ja nuotit mukana, mutta
pääsimme opettelemaan niitä vasta matkan
jälkeen. Karjalassa oli kevätkesä parhaimmillaan,
omenapuut ja sireenit kukkivat kuohuen.
Matka juurillemme oli ensimmäinen, jolla olimme sisareni
ja serkkujeni kanssa omin päin, ilman vanhemman polven
opastusta. Jännitimme, löydämmekö sen
oikean pellonkulman Hatjalahdesta. Edellisten retkien kuvat
olivat mukana, niistä tunnistimme ison kiven ja tiesimme
olevamme oikealla paikalla. Kyläkarttojen avulla osasimme
myös suunnilleen papan kotipaikalle ja äidin syntymäpaikalle
Summalla, lähelle niitä räjäytettyjä
bunkkereita ja Inkerin liiton pystyttämää
muistomerkkiä. Ja siellä käki todellakin
kukkui, monta muuta kertaa en sitä ole tänä
kesänä kuullutkaan.
Tämä matka oli sillä tavoin antoisampi kuin
aiemmat suvun kotikyliin suuntautuneet matkani, että
kun mukana oli kuolemajärveläisiä ja heidän
jälkeläisiään useimmista kylistä,
näimme todellakin miltei koko pitäjän maisemat
Seivästöltä Kaukjärvelle. Miten kaunis
ja maantieteeltään vaihteleva seutu se onkaan
merenrantoineen, järvineen ja harjuineen. Kun lukee
kuvauksia Kuolemajärven historiasta ennen sotia, ei
voi myöskään olla ihmettelemättä
sen elämän vireyttä: joka kylässä
oli koulu ja kauppa tai kaksi, monenlaista seuratoimintaa,
edistyksellistä maanviljelystä ja yritystoimintaa.
Kun matkalla mukana oli muitakin meidän ikäisiämme
tai nuorempiakin evakkojen jälkeläisiä, kävi
hyvin myös esille kylähistorioiden ja laadittujen
kyläkarttojen merkitys: ilman niitä olisi ollut
mahdotonta tietää, ollaanko nyt oikealla mäellä
ja onko tuo kivijalka mummon tai isomummon navetasta. Kylähistorioita
on onneksi jo valmiina aika monta ja Hatjalahden kyläkirjakin
valmistunee tämän vuoden aikana. Ilman niitä
emme todellakaan löytäisi perille tai saisi tietoja
sukujemme vaiheista Kannaksella sitten, kun siellä
eläneet eivät enää ole kertomassa.
Meillä eri ikäisillä karjalaisilla on oikeastaan
kullakin oma käsityksemme ja kuvamme Karjalasta. Siellä
syntyneillä ja eläneillä ovat omat, konkreettiset,
haikeat, kauniit kokemuksensa ja muistonsa , ajan eri tavoin
sävyttämät. Meillä ensimmäisillä
evakossa syntyneillä sukupolvilla on myös oma
Karjalamme lapsuutemme ja nuoruutemme perheen ja ympäristön
elämässä, tarinoissa ja muistoissa, joihin
aina palattiin ja joista toisinaan vanhemman polven kesken
kinasteltiinkin: "Sie muistat nyt väärin,
eihä se nii olt."
Tuntui siltä, että siellä Karjalassa oli
tosiaankin ollut kauniimpaa, marjaisemmat metsät, paremmat
pellot, ottavammat onget ja vaikka mitä .Meidän
Karjala-kuvaamme värittivät tarinaillat, yhteislaulut
ja vanhemman polven kertomukset ja huokaukset. Minä
muistan lapsena nähneeni untakin paluusta Karjalaan,
punaiseen piirakantuoksuiseen tupaan, jonka nurkalta lähti
polku mustikkametsään.
Mutta meidän karjalaisuuteemme liittyvät myös
vanhempien ponnistelut ja kova työ, kun asetuttiin
uuteen ympäristöön, sopeuduttiin ja elämänmenon
vakiintui.
Mutta minkälainen on seuraavan ja sitä seuraavan
polven Karjala ? Heidän kosketuksensa evakkojen kokemuksiin
ja menetettyyn alueeseen ei väistämättä
enää ole yhtä läheinen kuin meillä
viisikymmenluvulla syntyneillä. Heille se on ehkä
enemmänkin tietoisuutta karjalaisista juurista, vilkasta
luonteenlaatua, kulttuuriperintöä, piirakkareseptejä
- ja toivottavasti mahdollisimman monen kohdalla myös
itse koettua tunnetta Karjalan maisemissa kivijalkojen äärellä.
Siirtolaisten asuttamista 1960- ja 1970-luvuilla seurannut
toinen suuri muuttoliike vei useimmat meistä kaupunkeihin
ja muihin maihinkin. Emme enää elä saman
katon alla kolmen sukupolven kesken, lyhyillä lomavierailuilla
eivät isovanhemmat ehdi siirtää perinnettään
samalla tavoin lapsenlapsilleen. Senkin vuoksi kyläkirjoilla
sekä sukuperinteiden ja muiden kertomusten kokoamisella
on kiire - jotta niitä löytyy kun kiinnostus juuriin
herää. Nykyinen tietotekniikka ja netti on tässä
kyllä mainio väline, sillä siihen voi myös
tallettaa paljon oman suvun perinnettä tarvitsematta
painattaa kalliita kirjoja.
Hämeenlinnassa toissa viikolla järjestetty mainio
300 mummon keinutuoli- ja tarinankerronta-tapahtuma on jo
saanut kansainvälistäkin huomiota. Toivottavasti
sen yhteydessä internetissä avattuun mummoverkkoon
ilmoittautuu mahdollisimman paljon myös karjalaisia
mummoja ja pappoja.
Toivon myös, että karjalaista perinnettä
ja sukujemme historiaa ja kokemusta nuorille ja lapsille
välittäessämme korostamme suvaitsevaisuutta
ja käden ojentamista vieraisiin oloihin joutuville.
Nykypäivänäkin muutetaan suurin joukoin uusille
seuduille, myös Suomeen, monet samaan tapaan sodan
jaloista etsimään parempaa elämää.
Karjalaiset rikastuttivat muun Suomen kulttuuria ja yhteiskunnallista
ja elinkeinoelämää. Samalla tavoin meidän
on osattava ottaa vastaan uudet suomalaiset, mistä
he sitten alunperin ovatkin lähtöisin.
Mutta palatakseni kesäkuiseen Kuolemajärven retkeemme.
Siitä olisi paljonkin kerrottavaa Reimanin Aarnen venäläisestä
vatupassista alkaen. Taidan kuitenkin säästää
enemmät jutut Helsingin Kuolemajärvi-kerhoon,
joka kokoontuu 31. elokuuta Karjalatalossa nimenomaan kertomaan
kesän retkistä Kuolemajärvelle ja katselemaan
niiltä kertyneitä kuvia.
Meidän matkallemme Lontoosta asti mukaan tullut Pirkko
O´Meara kirjoittaa uudessa Kuolemajärveläinen-lehdessä
koskettavasti tuntemuksistaan mummonsa mailla. Hänkin
muuten löysi meidät netin kautta. Hän sanoo
kirjoituksessaan tulevansa mukaan toistekin ja lupaa myös,
että seuraavaan kertaan mennessä hän opettelee
niiden laulujen sanat, joita matkallamme laulettiin.Meidän
sukua ei nimittäin pidättele mikään
laulamasta, kun matkalla ollaan.
Jotta Pirkon olisi Lontoossa helpompi niitä lauluja
opetella, minulla on ehdotus Pirhosen Sepolle, joka ansiokkaasti
pitää yllä Kuolemajärven nettisivuja
:
Kootaan sinne yhteinen lauluvihko sellaisista lauluista,
joita Kuolemajärvellä oli tapana laulaa ja joita
muistamme tarinailloissa lauletun ja mummojemme hyräilleen,
lähtien vaikka rovasti Gummeruksen rippikoululaisille
opettamista virsistä nuorison nurkkatanssien rekilauluihin.
Itsekin lupaan etsiä muun muassa sen morsiamen itketyslaulun,
jonka mummoni lauloi nauhalle kertoessaan omista häistään
ja jonka olen osana opinnäytettäni tallettanut
Kansanrunousarkistoon. Samoin saatte Kuolemajärvi-nettisivulla
sanat siihen sukumme perinnelauluun, jota bussissa lauloimme,
eli Jos mie saisin jouten olla. Mummo tosin aikanaan tuhahti,
että se nyt on sellane renkutus.
Sain Kansanrunousarkistosta myös tiedon, että
sieltä löytyy Kuolemajärvellä muistiin
merkittyjä riimillisiä kansanlauluja peräti
214 kappaletta. Suurin yksittäinen kerääjä
on ollut opettaja Hilma Lattu, joka on tallettanut yli 100
laulua, muita ahkeria kerääjiä ovat olleet
Ulla Mannonen, Jooseppi Sirkiä sekä Nelma Strömberg.
Ei meidän ainakaan heti tarvitse painattaa laulukirjaa.
Netistä jokainen voi tulostaa tarvitsemansa laulumonisteen,
kun on edessä Kannaksen matkalle lähtö, sukujuhla
tai muu perinnetilaisuus. Eikä sitten muuta kuin laulu
raikamaan.
Tuo alussa siteeraamani Kevät Karjalassa laulu päättyykin
kuvaavasti seuraavaan säkeistöön:
"Laps Karjalan laula ja soita, vaikka muuta ei olisikaan,
nää lahjat on sulla, siis koita tuoda mieltämme
kirkastamaan.
Laulellen riemuiten kulje, se elämään sisällön
luo.
Joskus kun silmäni suljen, nää sävelet
mieleeni tuo." |
|
|