Arvoisat
juhlavieraat, hyvät kuolemajäveläiset, heimoveljet ja
sisaret!
Kuluvan
vuosikymmenen kuluessa ovat monet Karjalan Liiton jäsenyhdistykset
viettäneet toimintansa vuosijuhlia ja kerranneet mennyttä,
joka palauttaa mieliin monenlaisia muistoja. Kun puhuimme tästä
Kuolemajärven pitäjäjuhlan puheenaiheesta, niin sovimme,
että kertoisin Karjalan Liitosta.
Mutta ensin vähän omasta karjalaistaustastani. Olen syntynyt
Laatokan Karjalassa Hiitolan pitäjässä, missä vanhemmillani
oli maatila Kokkolanjoen rannalla. Ollessani muistamattoman ikäinen,
vanhempani myivät tilan ja ostivat uuden Kurkijoelta, mistä
ensimmäiset lapsuuden muistoni ovat, joten kotipaikkanani pidän
Kurkijokea.
Talvisodan seurauksena jouduimme lähtemään evakkoon.
Isä oli rintamalla, äiti ja
mummoni rupesivat kokoamaan evakkokuormaa. Olin 6-vuotias ja veljeni
3-vuotias. Meidät uskottiin naapurin emännän hoivissa
evakkomatkalle. Jouduimme Viitasaarelle, jossa paikallisen metsäyhtiön
piirimies otti meidät hoiviinsa kun meillä pojilla ei ollut
omaisia mukana.. Aselevon sitten tultua myös muu perhe saatiin
jollain ihmeen tavalla kokoon.
Kun sitten jatkosodassa suomalaiset olivat vallanneet takasin menetetyt
alueet,
muutimme mekin takasin Kurkijoelle, mistä taas tuli uusi lähtö
v. -44. Tällä kertaa Ilmajoelle ja edelleen Loimaalle, jonka
talousalueelle meidät kurkijokelaiset sijoitettiin ja mistä
vanhempani ostivat maapalan, rakensivat rakennukset ja alkoivat viljellä
maata.
Nyt olen asunut vuodesta -61 lähtien Liedossa, jossa odottelen
yhä pääsyä takasin kotiseudulle Kurkijoelle. Olen
ollut mukana karjalaisten erilaisissa luottamustehtävissä
paikallisessa karjalaseurassa, pitäjäsäätiössä,
V-S piirissä ja Karjalan Liitossa.
Kun yhdistysten ja pitäjien juhlissa muistellaan useimmiten omaan
seuraan tai pitäjään liittyviä asioita on ehkä
kiintoisaa kerrata myös keskusjärjestömme, Karjalan Liiton
tapahtumia. Ne ovat monelle Teistä tuttuja, mutta kuitenkin aina
mielenkiintoisia.
Karjalan Liiton perustava kokous pidettiin huhtikuussa 1940.
Tätä ennen oli kuitenkin tapahtunut paljon. Talvisota oli
alkanut 30.11.39 ja sen seuraukset kohdistuivat voimakkaimmin juuri
Karjalaan. Jo alkusyksyllä -39 oli perustettu kriisitilannetta
varten kansanhuoltolautakuntia, mutta heti alkuun oli tullut selväksi,
etteivät ne pystyisi selviytymään saamastaan tehtävästä.
Tämän seurauksena ryhdyttiin suunnittelemaan siirtoväen
huoltoa varten uutta organisaatiota. Syntyi nopeasti ehdotus Siirtoväen
Huollon Keskuksesta. Tämäkään
ei vielä ollut tarpeeksi tehokas vallitsevassa vaikeassa tilanteessa
ja niin kutsuttiin koolle jo aikaisemmin perustettu Karjalan Kannaksen
Kuntien Edustajisto pohtimaan tilannetta tammikuussa -40. Edustajisto
ehdotti asetettavaksi komitean, joka selvittäisi avun tarpeen.
Tällöin lähtökohtana oli, että sodan päätyttyä
ja väestön palattua kotikonnuilleen on valtiovallan velvollisuus
korvata sodan aiheuttamat menetykset.
Talvisodan
päättyminen muutti kuitenkin kaiken ja tilanne oli taas aivan
uusi.
Nyt ei riittänyt enää Karjalan Kannaksen Kuntien Edustajien
voima vaan tämän kannakselaisparlamentin oli laajennettava
toimintansa käsittämään koko pakkoluovutettua Karjalaa.
Esitettiin perustettavaksi laaja, kaikkia kansalaispiirejä edustava
karjalainen keskusjärjestö, joka ottaisi tehtäväkseen
koko luovutetun alueen väestön etujen ajamisen. Aikaa oli
vähän. Kokoustiloiksi saatiin Helsingin kaupungin valtuustosali
kahdeksi päiväksi huhtikuussa 1940. Jos oli huoli tavoittaisiko
kokouskutsu kaikki kansalaispiirit, niin huoli oli aiheeton. Paikalla
oli sellainen tungos, ettei enää ollut epäilyjä
kutsujen perillemenosta. Edustettuina oli mm. 47 kuntaa ja eri yhteisöjen
ja yhdistysten edustajia yhteensä 400. Ketään ei perustavassa
kokouksessa syrjitty. Kun äänestyslippuja oli jaettu yli 150,
päätettiin antaa kaikille lopuille puheoikeus ilman äänioikeutta.
Tämä rajaus oli kuitenkin turha, sillä kaikki asiat hyväksyttiin
lopulta yksimielisesti. PÄÄTETTIIN PERUSTAA YHTEINEN LIITTO.
Mikä
sitten lapselle nimeksi? Järjestelytoimikunta ehdotti Karjalan
Maakuntaliittoa, mutta nimi ei saanut jakamatonta kannatusta. Keskustelun
jälkeen päätettiin ehdottaa liitolle nimeksi KARJALAN
LIITTO.
Mietittävää
oli paljon. Keitä Liitto edustaisi? Siirtokarjalaisia vai kaikkia
karjalaisia. Mitkä yhteisöt kelpuutettaisiin Liiton päätösvaltaa
käyttämään?
Pelättiin näet Liitosta muodostuvan poliittisten puolueiden
ja erinimisten ja
-väristen järjestöjen temmellyskenttä. Pohdittavaa
riitti.
Järjestelytoimikunta oli tehnyt sääntöehdotuksen,
joka piti varsin hyvin pintansa.
Esikuvana oli käytetty Maalaiskuntien Liiton vastaavaa.
Liiton
tarkoitus määriteltiin sellaiseksi, että se ylläpitää
yhteyttä karjalaisten yhdyskuntien ja vapaiden järjestöjen
kesken, tekee tunnetuksi karjalaisten asiaa, tukee heidän omatoimisuuttaan
ja tekee työtä alueluovutusten kautta menetettyjen seutujen
väestön elinolojen parantamiseksi. Varsin yksiselitteiseksi
tuli toiminta siirtokarjalaisten taloudellisten elinolojen parantamiseksi.
Myös
edustuksellisuudesta käytiin kova vääntö. Kun alueita
ja erilaisia intressiryhmiä oli runsaasti, tunsi aina joku jääneensä
vaille edustusta. Johtoon oli halukkaita paljon esitettyä enemmän.
Järjestelytoimikunta oli pyrkinyt mahdollisuuksiensa mukaan ottamaan
huomioon niin alueelliset, aatteelliset, yhteiskunnalliset ja poliittiset
intressit. Näin jälkeenpäin arvioiden tuntuvat valinnat
onnistuneen kohtuullisen hyvin. Jo alusta alkaen varmistettiin maan
poliittisen johdon tuki Liitolle. Johtoon valittiin kolmen suurimmen
puolueen edustajat.
Tämä
kokous kesti kaksi päivää. Oli perustettu suuri karjalainen
edunvalvontayhdistys ja saatu sille toimintakykyinen johto.
Myös valtiovalta huomioi yhdistyksen. Tasavallan presidentti kutsui
kokousedustajat presidentin linnaan ja toi julki arvonantonsa karjalaisia
kohtaan.
Näin saatiin korkean tahon tunnustus, että Karjalan Liitto
on kaikkien karjalaisten edustaja. Hän sanoi myös uskovansa,
että menetykset korvataan yhteisvoimin.
Edessä oli valtava työmäärä. Oli siirtoväen
asuttaminen. Oli omaisuuden korvauskysymys. Työoloja tuli järjestää.
Yksityiset yritykset olivat puilla paljailla.
Kuntien ja seurakuntien toiminta oli lamassa. Palkat ja eläkkeet
olivat rästissä.
Ja niin edelleen ja niin edelleen - loppumattomiin.
Valta Liitossa oli keskitetty sen hallitukselle. Sen jäsenet asuivat
eri puolilla Suomea, joten ihan käytännön kannalta oli
asioiden hoito hankalaa, Siksi hallitus jo ensi kokouksessa siirsi vallankäytön
työvaliokuntaan valituille, jotka kaikki asuivat Helsingissä
ja olivat kansanedustajia puheenjohtajaa lukuun ottamatta.
Siirtolaisille oli annettu vahva usko siihen, että kaikki järjestyisi
ja heidän taloudelliset menetyksensä korvattaisiin. Mutta
vain pari viikkoa presidentin karjalaiselle pitämän myönteisen
puheenvuoron jälkeen pääministeri käytti puheenvuoron,
jossa hän totesi, ettei siirtolaisilla ollut mitään lakipykäliin
perustuvaa oikeutta vaatia ja saada korvauksia menetyksistään
valtiolta tai muulta kansanosalta. Vaikka tämä lausunto jälkikäteen
selitettiin lapsukseksi, oli karjalaisten luottamus pääministeriin
mennyt.
Hallituksen
pika-asutuslain ja korvauslain käsittely kesti kolmisen kuukautta
ja
tänä aikana kaikille karjalaisille tuli selväksi yhtenäisen
ja vahvan edunvalvonta-ryhmän merkitys. Vähemmistönä
eduskunnassa olleet karjalaiset eivät kuitenkaan saaneet muutettua
hallituksen karjalaisille epäedullista esitystä, vaan joutuivat
antamaan lausunnon, jossa ilmoittivat tulevansa jokaisessa tilaisuudessa
ponnistelemaan oikeutuksensa puolesta. Menetykset karjalaisille olivat
niin raskaat ja niin epäoikeudenmukaiset, että puolentoista
vuosikymmenen kuluttua eduskunta tunnusti tapahtuneen epäoikeudenmukaisuuden
ja hyväksyi ns. lisäkorvauslain, joka korjasi suurimmat epäoikeudenmukaisuudet.
Samanaikaisesti
kun Karjalan Liittoa perustettiin, perustettiin myös paikallisia
karjalaseuroja. Oli myös jo olevia Karjalaisia yhteisöjä,
jotka olivat olleet perustamassa Karjalan Liittoa. Pidettiin luonnollisena,
että perustettavat seurat liittyvät jäseniksi Liittoon.
Ongelmana oli, mikä olisi uusien seurojen asema Liiton organisaatiossa.
Seuroja perustettiin paljon ja Liitossa pelättiin, että valta
Liitossa siirtyy pois varsinaisilta perustajajäseniltä kunnilta,
seurakunnilta ja keskusjärjestöiltä. Jos ei tehtäisi
uutta organisaatiota, saattaisivat perustetut yhdistykset tehdä
itselleen uuden organisaation, josta tulisi Liitolle kilpailija ja siihen
ei ollut varaa. Niinpä kutsuttiin yhdistykset neuvonpitoon ja päädyttiin
yksimielisesti tulokseen, että parhaiten asiat voidaan hoitaa Karjalan
Liiton välityksellä. Liitossa autettiinkin uusien yhdistysten
perustamista laatimalla mallisääntöjä ja auttamalla
muutenkin.
Ideana oli, että perustettu karjalaseura on yleisjärjestö,
joka omalla paikkakunnalla tekee tunnetuksi karjalasten asiaa, järjestämällä
tilaisuuksia ja esityksiä. Liitto hoitaa asioita valtakunnallisella
tasolla. Näin oli luotu perustat yhdistyksille Karjalan Liitossa.
Sitten tuli kysymys karjalaisten kuntien ja seurakuntien lakkauttamisesta.
Mieliä askarrutti niiden hallussa olevat varat. Luovutettaisiinko
ne valtiolle. Karjalaisten johtomiesten mielestä nämä
varat hyödyntäisivät siirtoväkeä paremmin Karjalan
Liiton kuin valtion hoidossa. Eikä paljon aikailtu. Helmikuun viimeisenä
päivänä 1941 päätettiin perustaa Karjalan Säätiö,
johon oli tarkoitus koota kaikkien karjalassa toimineiden rahastojen,
järjestöjen ja yhteisöjen varallisuus. Käytiin lukuisia
neuvotteluja ja tehtiin paljon työtä asian eteen. Tulokset
jäivät kuitenkin varsin laihoiksi. Lopulta vain eteläkarjalaiset
suojeluskunnat ja Lotta-Svärd yhdistykset lahjoittivat varansa
Karjalan Säätiölle. Yhden suuren säätiön
tilalle aloitettiin perustaa pitäjäsäätiöitä.
Haluttiin pitää varojen hallinta omissa käsissä.
Pitäjäsäätiöt liittyivät jäseniksi
Karjalan Liittoon. Tällainen pitäjäsäätiö
on myös Kuolemajärvi-säätiö.
Sitten
taas tapahtui.
Alkoi jatkosota. Menetetyt alueet valloitettiin ja karjalaisten suuri
joukko palasi kotikonnuilleen ja ryhtyi kunnostamaan paikkoja ja aloittamaan
toivorikkaana uutta elämistä.
Karjalan Liittoa ei kuitenkaan lopetettu. Karjalaisseurojen toiminta
pääosin hiipui,
vaikka niitä yritettiin saada toimimaan, mutta silloisissa oloissa
karjalaisilla oli paljon muutakin ajateltavaa ja tehtävää
kuin yhdistystoiminta.
Tätä ilon aikaa ei kestänyt kuitenkaan pitkään.
Neuvostoliitto aloitti suurhyökkäyksen kesällä -44
ja ankara välirauhan sopimus allekirjoitettiin syyskuun 19. päivänä
samana vuonna.
Karjalaiset joutuivat jättämään kotinsa ja kotiseutunsa
toistamiseen.
Tilanne oli valtakunnassa vaikea. Taloudellinen tilanne oli pahempi
kuin talvisodan päätyttyä. Maailman suurimmat sotakorvaukset
rasittivat sodan köyhdyttämää maata ja karjalaisille
oli ryhdyttävä korvaamaan heidän menetyksiään.
Tällaisessa tilanteessa oli Karjalan Liiton toiminta suuriarvoista.
Ehkä suurimmaksi saavutukseksi voidaan katsoa toisen korvauslain
obligaatioiden saaminen indeksisidonnaisuuteen. Korvauksistahan maksettiin
rahana vain 20.000 markkaa ja loput annettiin ns. kultareunaisina obligaatioina
tai hallintoyhteisön osuuksina. Korvaukset maksettiin 500.000 markkaan
asti täysimääräisinä, minkä jälkeen
se aleni asteittain. Suurin korvaus oli 3 milj.mk.
Karjalaiset eivät saaneet täyttä korvausta menetyksistään,
vaikka niin on vieläkin
ja viimeksi viime kesäkuussa ulkoministerin suulla alueemme valtalehdessä
olleessa lausunnossa annettu ymmärtää. Suora siteeraus
lehdestä on: Suomen valtiohan on jo antanut näille henkilöllöille
täyden korvauksen menetetystä omaisuudesta. Olisi loogista,
että he palauttaisivat nämä korvaukset jos rupeavat käymään
oikeutta Karjalaan jääneestä omaisuudestaan. Tätä
he eivät kuitenkaan tee, ulkoministeri sanoi moskovalaisen radioaseman
haastattelussa.
Olen edellä
tuonut esille paljon Karjalan Liiton toimintaa korvauskysymyksissä,
koska ne olivat karjalaisille elintärkeitä ja Karjalan Liiton
merkitys on ollut silloisissa oloissa ratkaiseva.
Sotien loputtua Karjalan Liiton asema on muuttunut taloudellisesta ja
hallinnollisesta edunvalvonnasta karjalaisen kulttuurin vaalimiseen.
Toiminnanjohtajan mukaan tämän päivän Karjalan Liitto
on profiloitunut valtakunnalliseksi kulttuurijärjestöksi.
On siirrytty selkeästi erilaisten henkisten ja fyysistenkin harrastusten
pariin. Liiton toimesta suoritettiin kartoitus, jonka perustellusti
voisi olla vaikkapa karjalaisten toiminta-ajatus: Karjalaisuuden säilyttäminen
uusissa oloissa, henkisten ja käytännöllisten harrastusten
elvyttäminen, totuudenmukaisen tiedon jakaminen sekä virkistyksen
ja ajanvietteen tarjoaminen.
Tällaista toimintaa varten Karjalan Liitto on perustanut erilaisia
toimikuntia, joissa on mukana kunkin alan asiantuntijoita jäsenistön
keskuudesta. Kun karjalaisia ja heidän jälkeläisiään
on kaikilla ammatinaloilla, niin asiantuntemusta myös löytyy.
Näissä toimikunnissa tehdään valtavasti talkootyötä
karjalaisuuden hyväksi.
On kuitenkin muistettava, että suurin ja merkityksellisin työ
tehdään täällä maakunnissa erilaisissa karjalaisyhdistyksissä.
Yhteydet yhdistystasolta keskus-järjestöön kulkevat mutkattomasti
ja toimikunnat selvittelevät ja työstävät saamiaan
ehdotuksia. Koko ajan kehitystyö on käynnissä. Kehitysseminaareja
pidetään säännöllisesti sekä Helsingissä
että maakunnissa resurssien puitteissa.
Merkittävä työtä tekee jokaisessa karjalaispiirissä
olevan aluevastaava, joka osallistuu oman piirinsä toiminnan suunnitteluun,
koulutukseen ja avustaa piirin seuroja.
Edellä
mainittuja toimikuntia ovat mm. hengellinen toimikunta, joka järjestää
hengelliset päivät ja hiljentymisviikon Ylläksellä
sekä ajaa siviilihautausmaiden suojeluun liittyviä asioita.
Säätiötoimikunta pitää karjalaiselle säätiöille
vuosittain
koulutustilaisuuden ja pitäjätoimikunta kokoaa pitäjäyhdistykset
. Liiton toimesta ylläpidetään sukuseuratoimintaa, vaalitaan
ruoka- ja käsityöperinnettä sekä kansanmusiikkitoimintaa.
Vuosittain kisaillaan Liiton mestaruuksista hiihdossa, maastojuoksussa,
suunnistuksessa, juostaan Karjalan maraton ja kuntoillaan
Evakkorallin merkeissä. Karjalan Liitto tekee kulttuurimatkoja,
Karjalainen Näyttämö toimii jne jne. Merkittävin
ja näkyvin vuosittainen tapahtuma ovat Karjalaiset kesäjuhlat,
joita pidetään eri puolilla Suomea. Ne kokoavat tuhansia karjalaisia
yhteen. Viime kesänä juhlat olivat Haminassa.
Erilaisia tapahtumia on vuosittain n.100.
Jotta voitaisiin toimia on oltava toimitilat. Sellaiseksi perustettiin
Kiinteistö Oy
Karjalainen Heimotalo, joka rakennutti v. -47 monien vaiheiden jälkeen
nykyisen
Karjalatalon Helsingin Käpylään. Talo toimii meidän
päämajanamme. Kun talo
maksoi lähes 10 milj.mk ja osakepääoma oli 3 milj. mk,
niin oli keksittävä erilaisia
rahoitusmuotoja. Eräs keino oli pyytää avustusta siirtoväkeä
sijoittaneilta kunnilta
1 mk /karjalaissyntyinen veronmaksaja. Täältä Turustakin
maksettiin 6.747 mk.
Muutoinkin
ovat talouskysymykset olleet Karjalan Liiton toiminnassa kovin keskeisiä.
Jokainen yhdistystoiminnassa mukana ollut tietää. että
toimintaa voidaan ylläpitää hyvin vain silloin kun talous
on kunnossa. Varsinkin keskusjärjestöissä.
On löydettävä erilaisia tulonlähteitä.
Eräs tällainen oli 90-luvun puolivälissä pidetyt
ns. Yllästalkoot, joilla kerättiin
rahaa Ylläsjärven Tunturihotelli Oy:n osakepääomaksi.
Liitohan omisti Ylläksellä
tunturimajan, jonka laajennus aiheutti Liitolle suuren taloudellisen
rasitteen.
Niin suuren, että Liitto joutui yhtiöittämään
sen ja luopumaan omistuksestaan.
Liitto myi kaikki mainitun yhtiön osakkeet pois ja kun vielä
myytiin myös Liiton omistamat Bomba-talon osakkeet, niin voitiin
todeta Karjalan Liiton talous
saatetuksi tasapainoon pitkään piinanneesta ahdingosta.
Tulkoon
tässä mainituksi vielä eräs mielenkiintoinen projekti,
jonka Karjalan Liitto on toteuttanut.
Karjalan Liiton toimesta perustettiin v. 2001 Viipuri-keskus tehtävänään
karjalaisen perinnekulttuurin vaaliminen ja yhteyksien luominen lähialueilla.
Se on järjestänyt kymmeniä kaksikielisiä tapahtumia
ja tuonut esille suomalaista
ja karjalaista perinnekulttuuria sekä Viipurin merkitystä
monikielisenä ja
-kulttuurisena kaupunkina. Se on antanut ja antaa Viipurin ja Karjalan
kannaksen nykyelämää koskevia neuvoja suomalaisille yrittäjille
ja eri alojen ammattilaisille sekä matkailijoille.
Hankkeissa on saada samanlainen keskus avatuksi Karjalan tasavallan
alueelle Sortavalaan.
Karjalan
Liiton jäseninä ovat 15 piirijärjestöä, 270
karjalaisseuraa, 60 sukuseuraa,
10 ulkomaista seuraa, 36 pitäjäseuraa, 30 säätiötä,
60 muuta seuraa, hengellinen-, sukuseura-, nais-, pitäjä-,
säätiö-, tiedotus- ja urheilutoimikunta sekä lukuisia
työryhmiä. Jäsenmäärä Karjalan Liitossa
on n. 50.000.
Karjalaisten
toimintaa ei voi sivuuttaa puuttumatta ns. Karjala-kysymykseen.
Luovutettujen alueiden palautus on ollut karjalaisten mielissä
siitä lähtien kun kotiseutu oli pakko jättää.
Varsinkin sotatoimien loppumisten jälkeiset vuodet
se oli kestopuheenaihe. Painostus Karjalan Liittoa ja sen johtoa kohtaan
oli kovaa.
Lopulta Karjalan Liitto teki selväksi kantansa ja se oli, ettei
se voi puuttua tähän asiaan, vaan tämä kuuluu maan
hallitukselle eikä yksityiselle järjestölle.
Vaarana saattoi sodan jälkeen olla pelko koko keskusjärjestön
lakkauttamisesta.
Tässä olivat vastakkain toisaalta reaalipolitiikka ja toisaalta
jäsenistön suuren joukon vaatimukset, että Karjalan Liiton
oli hoidettava palautusasia.
Pariisin
v. -47 rauhankonferenssissa tehty sopimus murskasi karjalaisten toiveet
ja kun vielä vuotta myöhemmin allekirjoitettu YYA-sopimus
hyväksyttiin ilman, että siinäkään yhteydessä
ei saatu minkäänlaista kompensaatiota rajojen tarkistuksesta
olivat karjalaiset joutuneet suuresti pettymään toiveisiinsa.
Tämän jälkeen olot vakiintuivat, eikä enää
ollut pelkoa siitä, että palautuskeskustelu vaarantaisi Karjalan
Liittoa. Keskustelua jatkettiinkin omassa piirissä ja, kun Karjalan
Liiton johdossa olevat henkilöt olivat mukana myös maamme
politiikan johtotehtävissä, niin pidettiin yllä toiveita.
Porkkalan palautus sytytti taas uuden toivonkipinän, mutta tämäkin
toive sammutettiin.
Tämän jälkeen on Karjalan Liitolla ollut palautusasiassa
lukuisia kertoja yhteyksiä maan korkeimpaan ulkopoliittiseen johtoon
tuloksetta.
Karjalan Liitto on liittokokouksessaan viime vuonna hyväksynyt
asiasta toimenpideohjelman. Sen mukaisesti Karjalan Liitto esittää,
että maamme poliittinen johto avaisi neuvottelut Venäjän
kanssa luovutetun alueen palauttamiseksi heti kun siihen on olemassa
realistisia mahdollisuuksia.
Nyttemmin on kuulemani mukaan myös terminologiaa vaihdettu. Karjala-kysymys
on muutettu Karjala-mahdollisuudeksi. Mitä se merkinneekään
sen aika näyttää.
Tilanne on Venäjän sisäpolitiikassa ja erilaisten kansallisuusaatteiden
uudelleen nousussa sellainen, että Moskova on tiukentanut suhtautumista
ja heikentänyt liikkumavapautta kaikille uusille keskusteluyrityksille
asiasta. Venäjän mukaan heillä ei ole olemassa Karjala-kysymystä.
Tällaisessa tilanteessa Karjalan Liiton
mahdollisuudet ovat kovin vähäiset. Liitolla on puhevälit
maamme ulkopoliittiseen johtoon kunnossa ja se voi pyrkiä painostamaan
sitä tällaisten neuvottelujen aloittamiseen. Kun maiden välillä
tehdään ns. lähialueyhteistyötä tuntuisi luontevalta
ottaa näissä neuvotteluissa esille myös Karjala-kysymys.
Nykyisellään
tuo lähialueyhteistyö tuntuu vastikkeettoman avun antamiselta
yhdelle luonnon-varoistaan maailman rikkaimmalle valtiolle. Tästä
vastiikkeelisuudestakin on olemassa erilaisia käsityksiä.
Luulisi näissä neuvotteluissa olevan mahdollisuuksia. Toiminta
tuntuu kuitenkin jatkuvan samanlaisena ainakin niin kauan kun nykyiset
henkilöt ovat näistä asioista päättämässä.
Tulee mieleen, että venäläiset ajattelevat vanhaa sanontaa:
Lypsävää lehmää ei pidä tappaa.
Karjalan
Liiton toiminta on ollut värikästä ja mielenkiintoista.
Se on elänyt meidän karjalaisten kanssa reaaliajassa ja pyrkinyt
toimenpiteillään luomaan meille kaikille
elämisen arvoista oloa vuosikymmenten ajan ja toivottavasti edelleenkin.
Karjalaisuus elää ja on voimissaan niin kauan kuin karjalaiset
ja karjalaisseuroihin
kuuluvat antavat tukensa Karjalan Liitolle ja sen toimihenkilöille.
Ollen kuullut
sanottavan, että oikein hyvää näissä karjalaisissa
pitäjäjuhlissa on lyhyt juhlapuhe ja riittävän pitkä
väliaika.
Kiitos kärsivällisestä kuuntelusta ja hyvää
loppusyksyä Teille kaikille!