Kuolemajärvi
erotettiin itsenäiseksi pitäjäksi Uuudestakirkosta v.1871.
Muodoltaan pitäjä on hyvin erikoinen: pituutta pohjois-etelä
suunnassa lähes 50 kilometriä ja kapeimmalta kohdaltaan vajaa
kolme kilometriä leveä. Pitäjän pinta-ala oli 353,4
km² . Etelässä pitäjä rajoittuu 22 km:n pituudelta
Suomenlahteen. Lännessä naapureina olivat Koivisto, Johannes
ja Viipurin mlk. Idässä Kuolemajärvi rajoittui entiseen
emopitäjään Uuteenkirkkoon, Muolaaseen ja Heinjokeen.
Asukkaita pitäjässä oli vuonna 1939 5332 henkeä.
Kuolemajärveläiset saivat pääosin elantonsa maanviljelyksestä
ja kalastuksesta. Merkittävää teollisuutta ei pitäjässä
ollut. Ennen itsenäisyyden aikoja Pietarin kauppa ja rannikkomerenkulku
siihen liittyneine laivanrakentamisineen oli merkittävä elinkeino
erityisesti pitäjän merenrantakylissä.
Kuolemajärven nimen historia liitetään joissakin selvityksissä
Mikael Agricolan kuolemaan, joka tapahtui 9.4.1557 Muurilan kylän
Kyrönniemessä. Todellisuudessa nimi löydetään
asiakirjoista jo ennen tätä ajankohtaa. On mahdollista, ettei
pitäjän alkuperäisellä nimellä ole mitään
tekemistä kuoleman kanssa, vaan se on vääntynyt kansan
suussa jostain aivan muuta tarkoittavasta nimestä.
Pitäjän ydin oli koko pitäjällekin nimensä
antanut pitkä ja kapea Kuolemajärvi, josta kauniin salmen
erottamana haarautui Hatjalahden järvi. Pitäjän maisemia
hallitsivat myös lounaassa Kipinolan järvi ja Uudenkirkon
rajalla Kaukjärvi, jonka rannalta on löydetty ensimmäiset
kirkollisen toiminnan merkit Kuolemajärvellä.
Viimeisten sotiemme aikana Kuolemajärvi tuli tunnetuksi ankarien
taistelujen kenttänä. Pitäjän poikki kulki Mannerheim-linja,
jonka tuntumassa Summan kylässä käytiin talvisodan kuuluisat
taistelut. Summalla ovat vieläkin aivan Viipuriin johtavan tien
varressa nykymatkailijankin nähtävissä bunkkerien raunioita.
Pitäjän poikki kulki ja kulkee vieläkin Viipuri - Pietari
rantarata. Pitäjän muodosta ja Kuolemajärven hallitsevasta
asemasta johtuen tiestö ja liikennekin oli pääosin pohjois-eteläsuuntaista.
Viipurista Huumolan, Summan ja Kaukjärven kautta Kuolemajärven
kirkonkylään ja asemanseudulle Pentikkälään
johtava tie on nykyisellään pääväylä Kuolemajärvellä
vieraileville.
Myös etelästä Terijoen suunnasta rantatietä pääsee
Kuolemajärvelle. Samoin toimiva yhteys on Uudenkirkon kautta. Sen
sijaan tieyhteys lännestä Koiviston suunnasta Humaljoelta
Kolkkalan ja Hietasen kautta on ollut hyvin huonokuntoinen. Makslahdelta
aikanaan ollut tieyhteys ei ainakaan vielä ole käytössä.
Muutoinkin Kuolemajärven pohjoisosien tieolot ovat tällä
hetkellä varsin huonot. Matkailijan kannattaa varautua monin paikoin
apostolin kyytiin. Kyläkuvausten yhteydessä kerromme vielä
lisää pitäjän alueella nyt vallitsevista liikennöimismahdollisuuksista.
Kuolemajärvellä oli vähän laskutavasta riippuen
vähän yli tai vähän alle kolmekymmentä kylää.
Suuremmat kylät jakautuivat vielä alakyliin. Käymme seuraavassa
kylissä siinä järjestyksessä pohjoisesta lähtien
kuin ne Viipurin suunnasta alkavan matkareitin varrelle osuvat.
1.JÄRVENPÄÄ
Järvenpää
oli pitäjän pohjoisin kylä. Kylää sanottiin
myös Näykiksi ja kyläläiset itse pitivät itseään
näykkiläisinä. Kylähän rajoittuu osaksi Näykkijärveen.
Varsinainen Näykin kylä sijaitsi Koiviston rajalla Kuolemajärven
pohjoispäässä . Kylän läpi kulkee rata ja kylässä
sijaitsi aikanaan Huumolan pysäkki. Pysäkkialueen ympäriltä
löytää vielä Selänmäen sekä Pekonsuon
eli Suursuon. Paikat ovat kylläkin pahasti rämettyneet. Kylän
nykyinen nimi on Lebedevia. Matkaa Viipurista on kymmenisen kilometriä.
Kulkeminen luontunee parhaiten Viipuri -Pietari tien kautta.
2. KÄMÄRÄ
Kuolemajärven
Kämärä syntyi Kämärän rautatieaseman ympärille
1880-luvulta lähtien. Heinjoen puolella Kämäräjärven
rannalla on paljon vanhempi Kämäränkylä. Kämärällä
asui hyvistä liikenenolosuhteista johtuen runsaasti Viipurissa
työssäkäyvää väkeä ja rautieläisiä.
Kämärän paikalla on nykyisellään Gavrilovon
taajama.
3. HUUMOLA
Huumola
oli pitäjän pohjoispään suurin kylä. Kylässä
oli sotien alkaessa 65 asumusta, joista ei jäljellä ole ainoatakaan.
Huumolan peltoaukeista saa kuitenkin kuvan kylän läpikulkevaa
tietä ajettaessa. Peltoja viljellään edelleen. Ajokelpoista
tiestöä ei kylän läpi Summan suuntaan ja Kämärälle
johtavaa tietä lukuunottamatta juurikaan enää ole. Huumolalaiset
löytävät kuitenkin tutut maisemat vaikka asutusta ei
paljoa olekaan. Kämärälle johtavan tien varteen on noussut
viipurilaisten ja pietarilaisten kesäasuntoja. Kämärän
tienristeyksen alue on saanut nimekseen Mohovoe.
4. SUMMA
Kahdeksisen
kilometriä Huumolasta sijaitsi Summan kylä. Sodistamme tunnetun
Summan asutuksesta ei ole jäljellä juuri mitään.
Kylän läpi kulkeneesta Mannerheim linjasta sensijaan on vielä
nähtävissä räjäytettyjä bunkkereita ja
venäläiset ovat muistaneet kovia taisteluja kahdellakin muistomerkillä.
Vuonna 1993 Summasta löydettiin 204 sankarivainajan hautapaikka,
jonne on opetusministeriön toimesta pystytetty muistomerkki syksyllä
1995.
Summan kylän kohdalta eroaa tie länteen Karhulan ja Kaijalan
kautta Johannekseen. Tämän tien kautta saattaa Karhulan tai
Tikkalan kohdalta eroavia teitä myöten päästä
kuivaan kesäaikaan Näykkiin ja Taatilan kautta Kuolemajärven
kirkon raunioillekin. Summanjärvi on edelleenkin luonnonkaunis
vesistö metsittyneen luonnon keskellä. Summan
kotisivu
5. KAUKJÄRVI
Kaukjärven
kylään kuului ainakin seitsemän pienempää kylää
Kaukjärven länsirannalla: Iivanala, Kaukola, Mellola, Kiskola,
Knuutila, Paavola ja Varpurila. Kylän eteläpäätä
kutsuttiin Rouvalin kyläksi, johon luettiin Kiskola, Paavola, Knuutila
ja Varpurila. Kaukjärvi oli 1500-luvulla laajan kartanoläänin
keskus. Kylä sijaitsee kauniin Kaukjärven rannalla. Kylässä
on nykyisellään runsas asutus. Uudenkirkon puolella järveä
on laaja sotilasalue kasarmeineen ja asuinkerrostaloineen. Myllysilta
ja Ryyssysillan maisemat ovat vielä hyvämuististen havaittavissa.
Kylän nykyinen nimi on Kamysevka.
6 - 11.
SIPROLA, VIUHKOLA , TAIPALE (TAIPALO), HOPIALA PITKÄLÄ JA
TYÖPPÖLÄ
Kaukjärven
Iivanalasta lähti tie länteen, jonka varteen ja tuntumaan
sijoittuvat Siprolan, Viuhkolan, Hopialan sekä Työppölän
kylät. Pohjoiseen mentäessä muutaman kilometrin päässä
tullaan Taipalonniemeen ja Taipalon alueelle, joka on Johanneksen Karhulan
kylän naapurissa. Työppölä sijaitsee Hatjalahden
järven koillisrannalla. Siitä kilometrin verran etelään
sijaitsi Kuolemajärven pienin kylä Pitkälä. Näihin
kyliin yhteydet ovat varsin huonot ja kylät ovat näihin päiviin
asti olleet asumattomia ja metsittyneitä.
12. PIHKALA
Seitsemän
kilometrin ajomatkan jälkeen saavutaan Pihkalaan. Edelleen kirkonkylän
suuntaan mentäessä tullaan Pyssylän ja Järvenpään
mäille, joilta aukeavat näkymät Hatjalahden järven
selälle. Tosin mäet jo ennen sotia oli mataloitettu kulkijoiden
helpotukseksi.
Kylä oli pitäjän pienimpiä asukasluvultaan, mutta
läheinen asema kirkonkylän naapurina ja keskimääräistä
suuremmat viljelmät nostivat kylän näkyvään
asemaan pitäjän elämässä. Nykyiselläänkin
kylässä on sekä vakinaista että ilmeisesti vapaa-ajan
asutusta. Kylän nykyinen nimi on Mamontovka. Pihkalan
kotisivu
13. KIRKONKYLÄ
Kuolemajärven
kirkonkylä hiekkarantoineen edusti ja edustaa edelleenkin kauneinta
kannakselaista järvimaisemaa. Pihkalasta Kirkonkylään
aikanaaan johtanut tie on oikaistu kulkemaan suoraan Akkalaan, johon
Kirkonkyläkin aikanaan virallisesti kuului. Tältä tieltä
erkanee tie Kirkonkylän alueelle ja edelleen Salmen sillalle. Kirkonkylän
alueella sijaitsee nykyisellään nuorison leirialue sekä
Salmen sillan pielessä lomakylä, jotka ovat pietarilaisen
teollisuuslaitoksen omistamia.
Kirkon perustukset ovat tallella. Kesällä 1995 sinne pystytettiin
Kuolemajärvi-Säätiön toimesta muistomerkki. Kirkonkylän
nykyinen nimi juontaa alkunsa Kuolemajärven nykyisestä nimestä
Ozera Pionerskoe ja on Pionerskoe.
Kirkolta pohjoiseen on kapea ja kaunis salmi, jonka ylitse kulkevan
Salmen sillan kautta päästään Pinnoniemen, Hatjalahden,
Taatilan ja Näykin kyliin. Kirkonkylän
kyläsivu
14 - 16.
PINNONNIEMI, (LAASOLA 1), TAATILA JA NÄYKKI
Kirkkolahden
pohjoispuolella vastapäätä Kirkkoniemeä sijaitsee
Pinnonniemi, jonka kärkeä kutsuttiin Pappilanniemeksi, koska
siellä oli Kuolemajärven pappila. Salmen sillan pohjoispuolella
salmessa sijaitsee kuvauksellinen Ämmänsaari. Pieni kylä
oli aikanaan virkamiesten asuinpaikka, jossa pappilan lisäksi sijaitsivat
nimismiehen ja opettajan asuintalot.
Edelleen Kuolemajärven rantaa pohjoiseen sijaitsi Laasola numero
1 eli Kontonkylä. Numeron kylä oli saanut erottuakseen järven
toisella puolen sijaitsevasta Laasolasta eli Hietasen kylästä.
Seuraava kylä pohjoiseen oliTaatila, joka tunnettiin yhtä
hyvin Potinkylän nimellä. Nimi on peräisin Potikaran
suvusta. Virallinen nimi taas pohjautuu Taatisten sukuun. Nykyisellään
Taatilan rannat ovat nopeasti lisääntyvän venäläisen
kesäasutuksen kohteena.
Taatilan Peussanniemeltä noin kolme kilometriä pohjoiseen
Koiviston rajalla sijaitsi kauniilla paikalla pieni Näykinkylä.
Erniemen ja Kurkelanrannan välinen Takalahti on hienoa laakeaa
hiekkarantaa. Näykistä erkanivat tiet sekä pohjoiseen
Johanneksen Kolmikesälään ja länteen Koiviston Makslahteen.
Makslahden tieltä Rautaselta erkani tie etelään Kolkkalaan,
Laasolaan ja edelleen pitäjän eteläosiin. Tiet eivät
nykyisin ole kaikilta osin ajokelpoisia.
17. HATJALAHTI
Hatjalahden
nimi on jäänyt suomalaiseen historiaan vahvasti talvisodan
päivinä. Hatjalahden järven tuntumassa käytiin kiivaat
taistelut. Hatjalahti oli kaunis kylä, jolla historiallisina aikoina
oli ominaista "hoviasutus". Hatjalahdessa oli aikanaan kirkkokin.
Merkittävin nähtävyys Hatjalahdessa oli Hatjalahden järven
rannalla sijainnut vapaaherratar R. Munckin Jääkärikotisäätiölle
lahjoittama Hatjalan kartano, josta syntyi jääkärien
lepo- ja vanhainkoti Jääkärikoti.
Hatjalahdessa on nykyiselläänkin varsin runsaasti asutusta.
Kylän nykyinen nimi on Aleksandrovka.
18. AKKALA
Kirkonkylän
nykyisestä tiehaarasta on kilometrin verran matkaa Akkalan kylän
laitamille. Nykyiseltä tieltä ei enää ennen Akkalan
eli nykyisen Krassnaja Dolinan ( = Punainen Laakso) kylää
näy järvelle, vaikka kylä sijaitsee aivan rannan tuntumassa.
Maisema on hiekkaista mäntykangasta ja rantalehtoa. Nykyisellään
Akkala on kerrostaloineen , kauppoineen ja pioneeritaloineen itäisen
Kuolemajärven keskus. Kyläkeskuksen aukiolla sijaitsee venäläisten
vuonna 1994 pystyttämä Akkalan kylän 400-vuotisen olemassaolon
muistoksi pystyttämä patsas. Teksti AKKALA on selvää
suomen kieltä. Akkalassa on toimii valtaisa kanakolhoosi, jonka
tuotteilla ruokitaan Pietarin asukkaita. Kerrrostalojen lisäksi
Alakylän puolella on runsaasti pientaloasutusta.
19. PENTIKKÄLÄ
Melkein
kuin huomaamatta Akkalan läpi kulkevaa tietä etelään
mentäessä vastaan alkaa vajaan kilometrin päässä
Pentikkälän eli Kuolemajärven aseman seudun asumuksia.
Viipuri-Pietari rantaradan tuntumaan oli kirkonkylän rinnalle viimeisinä
vuosikymmeninä ennen sotia kasvaa pitäjän toinen keskus.
Juuri ennen sotia valmistui asemalle Kuolemajärven Osuuskaupan
keskusmyymälä, jonka kivijalka on edelleen nähtävissä
Uudeltakirkolta aseman seudun läpi länteen Laasolaan ja Kolkkalaan
menevän tien varressa. Myös muita vanhan asutuksen jäänteitä
voi vielä löytää.
Aseman jäljet ovat havaittavissa. Nykyisen pienen asemarakennuksen
seinässä lukee edelleenkin Kuolemajärvi!
Venäläiset ovat nimenneet Pentikkälän Rjabovoksi.
Pentikkälän kyläsivu
20. LAASOLA
Kun asemalta
lähdetään länteen järven eteläpäässä
sijaitsevan sillan yli ja käännytään kulkemaan Kuolemajärven
länsirantaa pohjoiseen olisi ensimmäisestä tiehaarasta
vasemmalle käännytty Ylä-Kirjolaan ja Inkilään
ja edelleen Kipinolan järven rannalle Kipinolaan. Tätä
tienhaaraa eikä tietä enää löydy, vaan haemme
toisen tien näihin kyliin ja jatkamme pari kilometriä luoteen
suuuntaan ja saavumme Laasolaan eli kuten sitä tavallisesti kutsuttiin,
Hietaselle. Oikealla on koko ajan siintänyt järvi sekä
venäläisten rakentamia osin erittäin kalliin näköisiäkin
kesänviettopaikkoja.
Hietasen kyläsivu
21. KOLKKALA
Kolmisen
kilometriä eteenpäin Laasolasta aukeavat vasemmalla Kolkkalan
peltoaukeat päällisin puolin lähes samannäköisinä
kuin vuosikymmeniä sitten. Lattulan jälkeen oikealle jää
Mäkelän puolen mäenrinne ja sen ohi Tetrenniemelle aiemmin
kulkenut tie kapenee kärrytieksi. Keskikylään ja edelleen
Koiviston Humaljoelle länteen kääntyvä tie ylittää
Niittyojan ja nousee Yläkolkkalaan Varsamäkeä pitkin.
Mäen päältä kääntyy tie oikealla Rajaselälle
yhtyäkseen edellämainittuun Mäkelän ohi kulkeneeseen
tiehen. Yläkolkkalan keskustasta vasemmalle erkanee tie Kettisen
mäelle. Keskustassa sijaitsee tällä hetkellä venäläinen
lomakeskus sekä aika ajoin avoinna oleva kauppa. Kylän keskustassa
on runsaasti asutusta samoin kuin Humaljoelle mentäessä Notko-ojan
toisella puolen.
Kolkkala on ollut Kuolemajärven läntisen puolen hallintokeskus
ja on venäläisten kirjoissa nimellä Malysevo. Kolkkalan
kotisivu
22 - 24.
YLÄKIRJOLA, INKILÄ JA KIPINOLA
Yläkirjolaan
kulki tie rautatien alittaen Isojoen suuntaisesti. Oikealle koukkasi
tie Evestinmäelle ja suoraan etelään tie jatkui Inkilään
ja Muurilaan. Tätä tietä ei enää ole ja kulkeminen
sekä Yläkirjolaan kuin myös Kipinolaan käy vain
jalan osin rautatietä osin polkuja pitkin. Asutustakaan ei entisillä
paikoilla ole. Yläkirjolaan aikanaan luettu Pentikkälä-
Muurila tien itäpuolella Juvajoen varrella sijainnut historiallinen
Juvanruukki on kävelypolkuja pitkin löydettävissä.
Inkilään, joka sekin on asumatonta ja metsittynyttä,
pääsee asemalta Muurilaan johtavaa tietä.
Kipinolan kyläsivu
25. KARJALAINEN
Karjalaisten
kylään saavutaan, kun ajetaan asemalta etelään Muurilaan
vievää tietä nelisen kilometriä ja käännytään
vasemmalle. Parin kilometrin ajon jälkeen ollaan Karjalaisten Soitun
mäellä , mistä etelään aukeaa Taavetti Inkisen
suurtyön ilmentymänä kuivatusta järvestä raivattu
peltoaukea. Mäellä tien varressa on Taavetti Inkisen jälkeläisten
ja entisen Karjalaisten kylän väen toimesta korjattu ja uusittu
Taavetti Inkisen raivaajapatsas. Kylä oli Kuolemajärven vahvaa
maanviljelysseutua, joka vieläkin näkyy laakeina peltoaukeina.
Karjalaisten kylä rajoittui Suomenlahteen ja kylän läpi
kulkeva tie päättyykin Viipuri- Terijoki rantatien ylitettyään
Lautarantaan. Lautarannassa oli aikanaan kunnollinen satama suuremmillekin
laivoille.
Karjalaisten nykynimi on Luzki.
26. SEIVÄSTÖ
Seivästö
oli melkein pitäjä pitäjässä. Se oli Kuolemajärven
suurin kylä lähes tuhanteen nousevine asukaslukuineen. Myös
maantieteellisesti Seivästö oli suuri kylä: yhdeksän
kilometriä pitkä Karjalaisten kylän rajalta Heinäsuon
tienhaarasta Toivolanjoen sillalle Uudenkirkon rajalle ja kahdeksan
kilometriä syvä Suomenlahden rannalta Ylisjärveen. Seivästön
ranta-alueella on nähtävissä Suomenlahden rantojen geologinen
kehitys: Sekä Etukylän että Peräkylän Alakylät
sijaitsivat laakealla rannalla valtatien tuntumassa, Yläkylät
taas paikoin 20 metriä korkealla Litorinameren vuosituhansien takaisella
rantapenkereellä. Seivästön eräs tunnusmerkki, majakka,
seisoo Majakanmäellä, tosin ei aivan alkuperäisenä.
Kaikki mereen liittyvä oli ominaista seivästöläisten
elämälle. Seivästö on nykyisellään Ozerki
niminen asuttu kylä.Seivästön
kotisivu
27. MUURILA
Kun Seivästöltä
rantatietä siirrytään pohjoiseen ohi Tammikonniemen ja
Lautarannan, tullaan Muurilaan, johon pääsee suoraan Kuolemajärven
asemalta etelään lähtevää tietä matkalla
Kipinolan järven rannan leirialueen ohi tai pohjoisesta Koiviston
suunnasta. Pari kilometriä Lautarannasta pohjoiseen pistää
Suomenlahteen Kyrönniemi, joka on jäänyt Suomen historiaan
Mikael Agricolan kuolinpaikkana, kuten alussa mainittiin. Kyrönniemestä
pohjoiseen alkoivat Muurilan kuuluisat lentohiekkarannat, joilta tänä
päivänä lentohiekka on jäänyt metsän alle
tai kuljetettu pois. Muurilan kylä sijaitsi kauniilla korkealla
kannaksella Kipinolan järven ja Suomen lahden välissä.
Kylän läpi kulki ja kulkee edelleenkin rantavaltatie Viipurista
Terijoelle ja edelleen Pietariin. Muurilan ja Humaljoen rajalla Kipinolan
järven rannalla sijaitsee suuri teollisuuslaitos, joka aikanaan
tuotti sotilaallisia tuotteita, mutta jonka käyttötarkoitus
lienee muuttumassa.
Tarkemmat kyläkohtaiset kylistä ennen sotia löytyvät
Kuolemajärven historiasta. Nykypäivän tietoa teistä
ja paikannimistä saa mm. Karttakeskuksen julkaisemasta venäläiseen
aineistoon perustuvasta topografisesta kartasta Karjalan Kannas ISBN
951-593-848-1.